16 juni 2007

Groot Scheldwoordenboek.


Eindelijk! Het lange wachten wordt dan toch beloond. Op 20 juni verschijnt bij Standaard Uitgeverij het “Groot Scheldwoordenboek. Van apenkont tot zweefteef.”

ISBN 978.90.02.22286.3. Ongeveer 500 pagina’s. Prijs: 19,95 euro.

Dit woordenboek bevat ongeveer 2.500 schimpwoorden: een kleine selectie uit een gigantisch aanbod. De grote meerderheid wordt gevormd door de meest courante en dus bekendste scheldwoorden uit Noord en Zuid. Bij ieder lemma vind je uitleg, etymologie, eventueel een anekdote of historische achtergrond, vergelijkingen met scheldwoorden uit andere talen en vooral heel veel citaten (uit kranten, tijdschriften, literatuur, strips, liedjes, televisieprogramma’s, internetpagina’s).

Uitgangsgedachte was een bepaald taalgebruik te registreren zonder enige vorm van censuur toe te passen: de mens in al zijn lelijkheid. Het leert ons iets over de broosheid van het harmoniemodel.

4 opmerkingen:

  1. Anoniem3:14 p.m.

    mooiwerk van marc. Ga ik zeker kopen :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem12:01 p.m.

    kan het heel goed gebruiken in mijn werk bij agressietrainingen....topper!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zoek uw boek op het internet, maar kan het nergens vinden. Weet u waar ik nog een exemplaar kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bieke. Kun je gewoon contact opnemen via mijn mailadres:
      marcmjdecoster@gmail.com ?

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.