24 mei 2009

Vers van de pers.


In 1989 publiceerde ik (in samenwerking met Gijs Zandbergen) bij uitgeverij Thomas Rap mijn eerste boek: het Wielerwoordenboek. Nu, bijna twintig jaar later, verschijnt een volledig herziene versie bij dezelfde uitgeverij.
Even wil ik alle valse bescheidenheid opzij zetten want ik ben trots op dit boek. Het heeft mij veel bloed, zweet en tranen gekost. Daarom hoop ik dat jullie, lezers, het goed vinden. 
Wie werd in de wielersport ‘chéri-pipi’genoemd? En wie was het ‘verdriet van België’?
Op welke renner sloegen de historische woorden ‘de grote reiger heeft zijn vleugels gesloten?’ Was Gerrie Knetemann werkelijk de geestelijke vader van de uitdrukking ‘de dood of de gladiolen’? Wat bedoelen Vlaamse renners precies met ‘het is nog botermelk’ en ‘hij is helemaal choco’? Wanneer begint de ‘dance des grimpeurs’? Heeft doping nu ook de wielertaal aangetast? Wie was ‘de eeuwige tweede’? En wat doen een ‘ardasoir’ en een ‘aankomstrechter’ precies? Wie bedacht de uitdrukking ‘de martelgang van kromme Leendert’? Deze en veel andere vragen worden nu voor u beantwoord. 
Bent u een fan van de wielersport dan wilt u ook thuis zijn in het heroïsche taalgebruik van de ‘dwangarbeiders van de weg’. Niet alleen renners en ploegleiders, maar ook sportjournalisten hanteren een mythisch, vaak zelfs hermetisch jargon, dat buitenstaanders wel eens de wenkbrouwen doet fronsen. ‘Drie wespen en een gesneden brood’ was de codetaal die Johan Musseeuw destijds gebruikte om ‘inkopen te doen’ bij de Vlaming José Landuyt. Het betrof hier geen warme bakker maar een veearts. Soms gaat het er nogal technisch aan toe of grijpt men naar de Franse terminologie. Eén ding is zeker: wielertaal lééft!
Het “Groot Wielerwoordenboek. Van Asfalteczeem Tot Zoetemelkpositie” telt 400 pagina’s en kost welgeteld € 24,90. ISBN 9789060058053. 

2 opmerkingen:

  1. Anoniem10:45 a.m.

    Beste meneer De Coster,
    Ik las dat u de uitdrukking "rechtdoor naar school en kantoor" toeschrijft aan dhr Smeets. Aangezien die uitdrukking al werd gebezigd door de opa van mijn man toen mijn schoonmoeder nog klein was (zelfde generatie als Smeets), lijkt me dat onwaarschijnlijk.
    En zowaar, er is een radioprogramma geweest 'Moeders wil is wet'dat in de vroege zestiger jaren erg populair was en volgens mij gepresenteerd werd door Mia Smelt. En daarin kwam deze uitdrukking regelmatig voor.
    Geen Smeets dus, maar Smelt!

    Groeten
    Esther van Rems

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste mevrouw van Rems,

    In mijn boek beweer ik eigenlijk nergens dat Mart Smeets deze uitdrukking bedacht heeft. Er staat alleen dat het een gevleugelde uitdrukking van hem is, waarmee ik bedoelde dat Smeets ze dikwijls gebruikte. Volgens mijn bronnen zou 'Rechtdoor naar school en kantoor' oorspronkelijk de titel van een radioprogramma uit de jaren zestig geweest zijn (deel uitmakend van de Arbeidsvitaminen, herinnert u zich nog?). Meer informatie is uiteraard altijd welkom.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.